Omnes partes millies repete! Harjoittelusta, osa 1
Harjoitus tekee mestarin, sanotaan. Lausahdus pätee alalla kuin alalla, mutta
musiikin osalta voidaan erityisesti sanoa, että paremmin harjoittelu tekee
vielä vähän paremman mestarin. On asioita, joissa vain pelkkä vuosien tekeminen
ei automaattisesti vie huipputasolle – musiikki on yksi niistä. Oikeinharjoittelun teema on siksi tärkeä. Tässä
artikkelissa kirjoitan harjoittelusta klassisen kitaristin näkökulmasta. Vaikka
kirjoitus on tietyn instrumentin suunnasta, on se perusperiaatteiltaan laajemminkin
sopiva. Tietysti voi olla, että juuri kitaristina tästä saa eniten irti. Lue ja
tuomitse itse! Olen jakanut artikkelini kahteen osaan, joista tämä ensimmäinen
käsittelee harjoittelun filosofista taustaa ja toinen konkreettisia harjoituksia.
Tarkoitus ei ole kahlata umpia ja lampia ja kaikkia muita harjoitteluun
liittyviä osa-alueita lävitse. Se ei olisi tässä formaatissa edes mahdollista.
Tarkoitukseni on sen sijaan A) aluksi esitellä harjoittelun tärkeyden taustaa
ja B) antaa eri harjoittelumetodeista eläviä esimerkkejä. Olen ammentanut
ajatteluuni monista suunnista. Erityisesti kannustan kitaristeja, niin nailon-
kuin teräskielisiäkin rämpytteleviä ja myös sähkökitaristeja, tutustumaan Ricardo Iznaolan ja Scott Tennantin tuotantoon (mm. Kitharologus. Path to Virtuosity; Pumping Nylon. Tarkat
kirjallisuusviitteet esitän toisen osan lopussa). Jos vahingossa olen kopioinut
kirjoitukseeni suoria lainauksia heidän teoksistaan, se johtuu vain siitä, että
heidän ajatustensa parissa olen aikaa niin suunnattomasti viettänyt.
Harjoittelun
perusfilosofia on hyvin yksinkertainen: harjoittele mahdollisimman hyvin.
Harjoittelusta pienen kirjasen kirjoittanut Iznaola on todennut: "Jos
harjoittelet virheitä, opit virheitä ja myös esität virheitä" (On Practicing, 15). Ahkeralla väärin harjoittelemisella on mahdollista päätyä epäpuhtaan ja vääränlaisen tekniikan mestariksi. Tämä mahdollisuus konkretisoituu siinä, että tietyt kappaleet, kuviot tai otteet tuntuvat kovin vaikeilta, joskus jopa mahdottomilta soittaa. Kuulostaako houkuttelevalta maalilta? Omasta mielestäni ei. Tätä samaa ajatusta Iznaola
pyörittää myös toisin sanoin: "Ei ole taikaa tai mysteeriä: hyvä harjoittelu
tuottaa hyviä tuloksia, huono harjoittelu tuottaa huonoja tuloksia" (ibid. 3).
Eräs entinen kitaransoiton opettajani tiivisti saman filosofian seuraavaan
lauseeseen: "Kappaleen osaa juuri niin hyvin, kuin sen on harjoitellut." Tämä
ei ole mitään, anglismia käyttääkseni, rakettitiedettä, vaan
hyvin yksinkertainen seikka, jota on pohdittu jo kauan. Ranskalainen luutisti Jean-Baptiste
Besard (n. 1567–1625) kirjoitti asiasta 1600-luvun alussa:
Latinaa osaamattomille avaan hieman Besardin ajatuksia. Hän korostaa, että on syytä itse valita jokin sopiva sävelmä (cantus capax), ei muilta kopioiden vaan ottamalla harjoitteen, joka omalla kohdalla toimii parhaiten. Mitä tämä tarkoittaa? Jos esimerkiksi soittajan näppäily- tai pikkauskäsi toimii heikosti, on harjoitteeksi syytä valita tähän tasoon sopiva kappale, ei suinkaan suosikkikitarasankarin nopein soolo. Jos itse haluaisin opetella vaikkapa Francesco Tárregan kuuluisan Recuerdos de la Alhambran, en suinkaan alkaisi soittaa tätä viiden minuutin tremolohirviötä vain alusta loppuun metronomilla tempoa askel askeleelta nostaen. Sen sijaan jakaisin kappaleen vaatimukset osiin, joista yksi tärkeimmistä on näppäilykäden tremolo. Sen harjoittelun aloittaisin tyhjillä kielillä eri sormilla tremolokuviota aksentoiden. Jotta voisin rikkoa sormien vääränlaisen synkroniikan, treenaisin tremoloa myös päinvastaisessa sormijärjestyksessä. Otelautakäden osalta etsisin kappaleesta soinnut ja kuulostelisin niiden sointia ja harmoniaa samalla melodiaa laulaen tai hyräillen. Tremoloa harjoittelisin myös pelkällä yhdellä avoimella kielellä ns. intervallitekniikalla: hitaasti, tuplanopeudella, hitaasti, tuplanopeudella. Ja tähänkin välillä eri sormien aksentoinnit mukaan ottaen. Kuudestoistaosien tikutusrytmin voisin myös muuttaa tasaisesta takataka-soitosta pisteelliseksi ja loikkivaksi: taaaa-ka, taaaa-ka tai toisinpäin ta-kaaaa, ta-kaaaa. Lisäksi harjoittelisin mielikuvilla: miettisin ilman soitinta, miten sormeni näppäilisivät nämä samat liikkeet (kaikkia edellä mainittuja variaatioita hyödyntäen). Ja nämä ovat vain esimerkkinä! Ja vasta myöhemmässä vaiheessa lähtisin läpisoittamaan varsinaisia fraaseja molemmat kädet soittoon ja varsinaiseen tremolotekniikkaan yhdistäen. Ja aina välillä palaisin takaisin yksittäisiin kappaleen osa-alueisiin.
Harjoittelun osasiksi
purkaminen vaatii siis aikaa ja mitä erilaisimpia toistoja! Besard komentaakin
imperatiivimuodon kera (examina),
että kappaletta tai sen osaa on syytä tutkia ja tarkastella pala kerrallaan hitaasti
ja varmasti, vaikka sitten pitäisi toistaa pätkää jopa niinkin kauan kuin tuhat
kertaa (omnes partes diligenter
examina, ac tandiu [tamdiu] siste in
una, eam que millies si opus sit
repete). Ellet ole harvinainen ihmelapsi, en usko, että tässä kohdin on
oikotietä täydellisen tekniikan onneen. Besardin ohjeistuksia noudatan itsekin
ja mieluusti näen kaikkien muidenkin noudattavan, ainakin jos tekniikkaansa
parantaa haluaa.
Oleellista ei ole
soittaa mitä tahansa vain niin kauan kuin mahdollista. Harvalla on aikaa
tällaiseen päättömyyteen. Mutta eihän Besard sitä tarkoitakaan. Tärkeää on
tunnistaa omat tarpeensa ja toimia niiden mukaan, esimerkiksi edellä kuvatun
tavoin kappaleen tekniset vaatimukset palasiksi purkamalla. Näitä palasia saakin sitten hinkata tuhannesti ja taas tuhannesti. Tästä on kyse
oikein harjoittelemisessa. Ei kannata ihmetellä, jos nopeutta puuttuu tai jokin
soolo ei suju. Tällöin soittaja todennäköisesti ei ole osannut purkaa
kappaletta optimaalisesti harjoiteltaviksi osasiksi! Voin sanoa kokemuksesta,
että kymmenen vuodenkaan ahkera treeni ei välttämättä vie tiettyä tasoa
pidemmälle, jos harjoittelu ei ole optimaalista. Se mitä tapahtuu esitettäessä
kappaletta – riippumatta onko esitys itselle omaksi iloksi sohvan nurkalla vai
suurelle yleisölle keikkalavalla – on suora seuraus siitä, mitä tapahtuu
treenikopissa. Harjoittelusta on tietoa mennyt ja nykyinen maailma täynnä.
Ongelma ei ole se, etteikö soittaja voisi halutessaan saada tietoa sieltä ja
täältä. Ongelma on se, että soittaja sisäistäisi ja ymmärtäisi kaikesta
videotuubien ja foorumien You ought to
play like this, not like that! -hutusta oleellisen ja että tätä kautta hän
onnistuisi ohjaamaan omasta kehittymisestään tehokkaampaa, hedelmällisempää.
Toivon, että omista näkemyksistäni on jotain hyötyä!
Periaatteet
Soittamisesta tulisi
tehdä mahdollisimman helppoa itselle. Sama toisin sanoen: hyvällä tekniikalla vaikeasta saadaan
helpompaa ja vielä vaikeammasta mahdollista soittaa. Väärin harjoittelemalla
helppokin muuttuu vaikeaksi ja virheet kasvavat kiinteäksi osaksi tekniikkaa. Todella
vaikeat pätkät ovat lopulta mahdottomia. Tempoissa tietty raja tulee vastaan,
sellainen jota ei vain kykene ylittämään. Eikä kannata ajatella, että väkisin soittaa aina vähän liian vaikeaa ("Mä
kehityn nopeammin kun vielä vähän hinkkaan tätä!"), jos sellainen treeni
toteutuu väärällä tekniikalla. Joskus on syytä kokeilla äärirajoja, mutta
kaiken treenin perustaksi sellaista ei kannata ottaa. Liian vaikea harjoite
johtaa melkoisen suurella varmuudella väärin oppimiseen. Väärin opitun
poisoppiminen vie enemmän aikaa ja energiaa kuin se, että alun perinkin
opettelisi asian oikein. Yksinkertaista, mutta silti usein unohtuvaa.
On hyvä pitää taustalla rehellistä realismia. Jokainen on yksilö, ja toiset
oppivat nopeammin kuin toiset. Voitko saada puun kasvamaan nopeammin repimällä
sitä oksista? Voitko saada maalin kuivumaan nopeammin silkalla tahdonvoimalla?
Huomaa myös, että vaikeudet voivat olla hyväkin asia. Ahkeralla ja
tiedostavalla treenaamisella tiedostat kokonaisvaltaisemmin sormien, käsien ja
koko kehon toiminnan. Tietotaitosi harjoittamastasi teknisestä osa-alueesta voi olla
lopulta syvempi kuin soittajalla, joka soittaa saman alusta alkaenkin ilman
ongelmia eikä koe tarvetta pohtia asiaa enempää. Olenpa ollut sellaisellakin
kitaransoiton mestarikurssilla, jossa muuan menneiden vuosien ilmeinen
ihmelapsi ei osannut auttaa oppilaan tietyssä soitto-ongelmassa. "Just play, sounds good!" Oma tulkintani on, että ilmeisesti näin tapahtui ja
osa-alue ohitettiin, koska tämä mestari
ei ollut itse koskaan kokenut suurempia vaikeuksia juuri siinä teknisessä
asiassa. Ongelma siis katoaisi kunhan vain tarpeeksi läpisoittaisi kappaletta? Ehkä, mutta todennäköisesti ei. En paukuttele henkseleitäni tässä yhteydessä omalla pedagogisella
osaamisellani. Pois sellainen! Pyrin sen sijaan korostamaan sitä, että hitaasti
eteneminen voi olla jopa siunaus. Sama vielä toisin sanoen: voi olla hyväkin
asia, että joudut harjoittelemaan jotain asiaa enemmän tai jopa hyvin paljon.
Ymmärryksesi siitä ei lopulta ole kovinkaan pientä.
Kannattaa välttää myös turhaa vertailua. "Koska Yngwie Malmsteen
soittaa x niin minunkin pitää soittaa
x" tai "koska olen soittanut jo 3
vuotta, minun pitäisi osata jo y".
Harjoittelun maalina tulee olla omat tekniset haasteet, ei muiden haasteet. Toisaalta
mukana on aina tietynlainen vertailu ja ihmisten odotukset. Kuulijat odottavat
aina tietynlaista esitystä, esiinnyt sitten kaverin syntymäpäivillä,
ammattikorkeakoulun gaalaillassa tai lähikuppilassa ”Soita Paranoid!” -huutojen
säestämänä. Mitä tahansa ei lavalle voi mennä rämpimään, mutta toisaalta mitä
tahansa ei kannata harjoittelussa itseltään vaatia. Yksi avaintekijä
menestykselliseen harjoitteluun on oppia ymmärtämään ja tasapainoittamaan näitä
odotuksia – sekä omia että muiden. Askel kerrallaan.
Kolmen minuutin keskittymishäiriöisillä aivoilla varustettu
nyky-yhteiskunta haluaa yleensä asioita tiivistettävän helposti muistettavaksi.
En haluaisi kutistaa harjoittelun kaikkia ulottuvuuksia tällaisiin väkinäisiin näkökulmiin,
mutta jos jollekulle apua on listatyyppisestä ajattelusta, niin seuraavat
nyrkkisäännöt on syytä pitää mielessä:
1) Helppous. Älä ota liian vaikeita kappaleita tai
harjoituksia. Jos harjoittelet tekniikkaa väärin, opit sen väärin.
2) Lyhyys.
Älä harjoittele liian pitkiä juttuja kerralla. Silloin keskittyminen katoaa. Mielen
tulee olla aina mukana soitossa. Jos pystyt keskittymään kerralla vain 25 min,
pidä treenipätkä sen mittaisena ja tauko aina välissä. Jos pystyt keskittymään
kerralla vain 5 min, toimi sen mukaisesti. Joku kykenee samaan intensiteettiin
jopa tunnin kerrallaan. Kuitenkaan älä
vertaile itseäsi muihin.
3) Toistot. Älä ohita harjoitettavaa osa-aluetta liian
nopeasti. Yksittäinen yhden, kahden tai kolmenkin näppäyksen vaikea kohta voi
olla tärkeä osa harjoittelua pitkänkin aikaa. Muista määrät: tuhatkin kertaa, kuten Besard jo kauan
sitten ohjeisti. Tai enemmänkin.
4) Pidä harjoitus
harjoituksena. Älä läpisoita
ennen kuin on tarve harjoitella varsinaista esitysmuotoa. Läpisoitto on
esiintymisen harjoittelua ja vain yksi osa-alue kokonaisuudessa. Kukaan ei
pysty olemaan huippujalkapalloilija vain otteluita pelaamalla. Kukaan ei opi
tyhjästä sujuvaa latinaa pelkästään Ciceron kirjeitä tai Besardin Thesaurus Harmonicusta alusta loppuun lukemalla.
Vastaavia vertauksia keksisi itse kukin vaikka kuinka. Ymmärrät pointtini.
5) Hitaus. Älä harjoittele liian nopeasti, vaikka Malmsteen,
Steve Vai ja John Petrucci katsoisivatkin sinua tuimilla ja tuomitsevilla
julistesilmillään huoneesi seinältä. Tempoa on syytä nostaa vasta, kun näppäys
tai pikkaus on puhdas. Toisaalta voi olla hyvä korottaa rimaa välillä. Haasta
itseäsi, mutta muista, että treenin puhtaus ei silti saa kadota. Jos opit
tekniikkaa väärin, on poisoppiminen aina enemmän aikaa vievää kuin alun perin
oikein opettelu.
Harjoittelun sisällöstä
On hyvä pyrkiä
erottelemaan sitä mitä ja miten harjoittelee. Saatat tässä kohdin kysyä: "No, miten sitten? Jotain
tiettyä osa-aluetta treenaten vai koko tekniikkaa (otelautakäsi, näppäilykäsi,
asteikot yms.) läpikäyden esimerkiksi viikon aikana?" Tähän ei ole oikeaa
vastausta. Riippuu tilanteesta ja elämän yleisistä aikatauluista. Keikan
lähestyessä on syytä harjoitella tiettyjä asioita tehostetummin, muusikon bulkkikaudella eli
hiljaisemmalla harjoituskaudella kaikkia teknisiä osa-alueita viikon, kahden
tai vaikkapa kuukauden aikana läpikäyden. Itse näen tärkeänä, että tekniikka
olisi tärkeä osa harjoittelua aina kun on mahdollista.
Realiteetti voi
aikuisen elämässä olla työpäivän ja juniorien nukkumaanmenon jälkeen olla parikymmentä
minuuttia omaa vapaata aikaa. Innostuneen musiikinopettajan puheet viikoittaisesta "koko tekniikan läpikäynnistä" olisivat tällaiselle oppilaalle täyttä utopiaa,
tavallisesta elämästä vieraantunutta puhetta. Musiikin ammattilaiset ehkä
ehtivätkin harjoitella tunnista toiseen, mutta tilanne ei ole moinen kovinkaan
usein muiden alojen ammattilaisilla. Eivät kaikki ehdi. Joku saattaa ehtiä
harjoittelemaan vain lauantaina tai sunnuntaina. Sitäkin paremmalla syyllä on
siis tärkeää harjoitella tuo arkinen vartti tai viikonlopun parituntinen
oikein. Kiinalainen pianisti Lang Lang
on muistuttanut, että harjoitteluaika kannattaa ajatella kuin arvokkaana kauppatavarana.
Käytä se oikein, sillä et saa sitä koskaan takaisin. Et lahjoittaisi
torikaupoilla jotain oikeasti arvokasta pois tuosta vain. Sen sijaan tinkisit
v*ttumaisesti ja tiukasti loppuun asti pyrkien saamaan itsellesi mahdollisimman
suuren hyödyn.
Otetaan yksi esimerkkiskenaario,
jossa soittajalla on päivittäin muutama ylimääräinen tunti käytettävissä
harjoitteluun. Tällaisessa tilanteessa päivittäinen treeni kannattaa jakaa
esimerkiksi kolmeen sessioon: A) tekniikka, B) etydit eli lyhyet/tekniset
harjoituskappaleet ja C) varsinainen repertuaari. Tässä jokaisen session pituus
on maksimissaan 60 min. On syytä ottaa kahvin tai syöpää tutkitusti aiheuttavan
tupakan mittainen tauko väleihin. Oleellista on pitää ajatus koko ajan mukana.
Tiedän, että jotkut muusikot pitävät tapanaan katsella esimerkiksi televisiota
soitintaan samalla räpläten. Motorinen muisti kehittyy toki näinkin, mutta itse
olen kokenut, että opin parhaiten aina kun ajatukseni on täysin tekemisessä
mukana. Jos 60 minuuttia on keskittymisen kannalta liian pitkä session pituus,
lyhennä kestoa. Legendaarisen klasarikitaristi Andrés Segovian sanottiin harjoitelleen 25 minuutin pätkissä. Jos
25 minuuttia on liian pitkä session pituus, lyhennä se 10 minuuttiin ja pidä
keppijumppatauko välissä. Oleellista on pitää mieli aina mukana! Mitä mielen
käsitteeseen tulee, mielikuvatreeni itsessään on oma asiansa ja palaan siihen
kirjoitukseni toisessa osassa. Mutta varsinaisessa soittamisessakin on tärkeää
pitää ajattelu virkeänä. Harvalla tosin on tuntikausia päivittäistä
treeniaikaa, joten edellinen pohdinta ei monia kosketa. Kiireisemmässä ja
realistisemmassa arjessa treenijako voisikin olla esimerkiksi kahteen osioon: A) tekniikkaa 30 min ja B) kappaleiden sisältämiä vaikeita kohtia toiset 30
min. Läpisoittoa harjoiteltaisiin vasta sitten, kun kappale on sillä tasolla
että moinen on mielekästä. Muista myös jättää itsesi "nälkäiseksi".
Mielestäni oleellista
on pyörittää harjoittelukarusellia siten, että tietyn jakson aikana, olkoonkin
se yllä mainittu "viikko, kaksi viikkoa tai kuukausi", on harjoittelussaan
käynyt lävitse kaikki oleelliset osa-alueet. Toisaalta elämäntilanne voi olla
sellainenkin, että tällaiseen ei vain ehdi. Tätä pohdinkin yllä. Silloin on
pakko laskea rimaa ja sekin on ihan oikein. Ei kaikkien tarvitse tähdätä
studioon ja esiintymislavoille tai soittaa Malmsteenin Far Beyond the Sunia ja Frank
Martinin Quatre Pieces Brevesiä ulkoa.
Itse pitäisin viikoittaisissa lauantaitreeneissä silti mukana tekniikan,
vähintäänkin puolittaisena ajankäytöllisesti. Mutta jos haluaa vain pitää
hauskaa kitaran kanssa sen enempää tekniikkaa miettimättä, on sekin ihan oikein.
Itselleenhän ja oman hyvinvointinsa vuoksi sitä lopulta musisoi, ainakin
toivottavasti.
Kuinka paljon on syytä harjoitella tekniikkaa suhteessa kappaleisiin? Erään kitaristin tarina
Itse ajattelen
harjoittelua siltä kannalta, että ns. tähdätään johonkin maaliin. Nämä maalit
ovat tietysti joidenkin musiikkikappaleiden osaamisia, mutta ennen kaikkea ne
ovat myös esiintymisiä. Tärkeää on mielestäni pitää tekniikan parantamista
suuressa osassa koko harjoittelua. Repertuaarin hinkkaaminen, kappaleiden
soittaminen, on vain osa hedelmällistä treeniä. Suhdeluvut jokainen miettiköön
itse tarkemmin, mutta kiireisessä aikuisen arjessa tilanne voisi olla vaikka
sellainen, että puolet harjoittelusta on tekniikkaa, puolet kappaleita. Tilanne
pysyköön tällä tasolla, kunnes tuleva maali lähestyy. Keikan tullessa lähemmäs
yhä suurempi osa treeniajasta keskittyy kappaleeseen tai kappaleen erityisesti
vaatimaan tekniikkaan varsinaisen yleisen tekniikkatreenin pienentyessä.
Graafisessa mielessä tilanne voisi olla jotain tällaista:
Toisaalta soittajamme saattaa olla tilanteessa, jossa ns. keikkaputki on päällä aavistuksen useammin, esimerkiksi esiintymisiä olisi pitkän ajan kuluessa joka viikonloppu. Tällöin treeniä ei voi "huipentaa" tiettyyn pisteeseen. Oleellista omasta mielestäni on tässäkin silti pitää tekniikkaa – siis asteikkoja, otelautakäden spider-harjoituksia, tremolotreenejä, ojentajien harjoitteita, you name it! – mukana, vaikka iso osa keskittymisestä olisikin itse kappaleissa:
Tarkkoja harjoittelutaulukoita
en halua antaa, sillä mielestäni se osoittaisi vain ammattitaidon puutetta
omalta osaltani. Valmentajat ja henkilökohtaiset soitto-opettajat ovat asia
erikseen. Jokainen oppilas on yksilö ja soittajien tilanteet ovat niin erilaisia.
Toisella päivätyö ja pienet lapset – kuten edellä esitin – vievät täysin
oikeutetusti leijonanosan päivästä, toisella työkalenteri on tyhjempi, kolmas
taas keikkailee ammatikseen vielä tiheämmin kuin kaaviossa yllä esitin. Treenin
määrään ei ole olemassa kivitauluihin hakattuja sääntöjä. Pikemminkin on
tärkeää osata tunnistaa oma tilanteensa ja pohtia harjoittelua sitä kautta. Ja
on sellaisiakin soittajia, jotka haluavat vain soittaa ilman sen kummempaa
painetta kehittymisestä tai tulevista esiintymisistä. Sekin on täysin
hyväksyttävä tapa ajatella musisointia! Oikeat harjoitusmäärät voivat olla tai
voivat olla olematta avuksi. Tärkeintä on tunnistaa omat tarpeensa ja sitä
kautta pohtia, mitä oikeasti haluaa harjoittelultaan.
Pitkäjänteisyys on hyve.
Ei kannata ahnehtia kaikkea heti, vaan kannattaa rakentaa tekniikkaa pala palalta. Nälkäiseksi
jättämisestä jotain kirjoitinkin. Viulutaiteilija Lajos Garam on kirjoittanut: "Viulunsoittaja voi syyllistyä vain
yhteen kuolemansyntiin, nimittäin kärsimättömyyteen" (Viulunsoiton peruskysymyksiä, 3). Periaatteesta olen samaa mieltä,
kuolemansynneistä en täysin. Katolisen kirkon kuulu kuolemansyntilista on
peräisin egyptiläisiltä erämaa-askeeteilta, joista Evagrios Pontoslaisen (n. 345–399) kahdeksan synnin lista on
varhaisimpia. Lista kulkeutui sittemmin erään Johannes Cassianuksen mukana latinankieliseen länteen. Kärsimättömyys ei
kuulu tähän listaan! Ehkä lähimpänä treenimielessä Evagrioksen synneistä olisi akēdia (kr. ἀκηδία), kyllästyminen, tai jos katolista listaa
halutaan käyttää, niin laiskuus (tristitia
tai acedia). Jossain
suomennoksissa akedia-termi on käännetty "välinpitämättömyydeksi", mutta omasta
mielestäni kyllästyminen kuvaa tätä syntiä paremmin. Askeetti Evagrioksen
akedia oli suurimpana uhkana auringon ollessa korkeimmillaan, silloin kun illan
ruokailuhetkeen oli vielä aikaa ja askeetin piti mietiskellä vielä tuntikausia
päiväaikainen paastonsa pitäen. Kyllästyminen oli uhkana, aivan kuin modernilla
kitaristillakin. "Miksi ihmeessä minä teen tätä?!" Modernin soittajan kilvoittelu
lieneekin yksinäisen keljan sijaan
kitaran kaulalla, asteikoissa ja loputtomissa näppäilyharjoitteissa. Loputonta harjoittelu lieneekin, kun käy kaikki osa-alueet, omnes partes, tarkasti lävitse ja toistaa harjoituksia tuhatkin kertaa, millies repete, kuten Besard harjoittelemisesta ohjeisti. Yhtä
kaikki, molemmilla, sekä varhaiskristillisellä erakkomunkilla että modernilla
kitaristilla, täytyy olla ajatus sataprosenttisesti tekemisessä mukana, jos
parempaan tekemiseen pyrkii.
Vaikka soittaisikin
vain omaksi ilokseen ja haluaisi soittaa vain kappaleita oman sohvan nurkalla,
rinnalla kannattaa pitää jotain tekniikkaharjoitusta: joko metodinomaisesti
joka osa-aluetta käsittelevää rutiinia tai sitten kulloiseenkin kappaleeseen
liittyvää erityistä harjoitusta.
Lopuksi
Tässä kirjoituksessa
olen pohtinut harjoittelun filosofisempaa taustaa. Aiheen käsittely ei ole
tyhjentävä vaan pikemminkin ruokahalua herättävä. Muutama kysymys on varmasti
tässä vaiheessa jäänyt roikkumaan ilmaan. Kuten ehkä esimerkiksi:
Mistä oikeasti tietää, mitä osa-aluetta on syytä
treenata? Mistä tiedän soitanko väärin? Tämä pätkä ei suju, mutta mistä tiedän,
missä ongelmani tarkalleen on? Miten tekniikkaa tarkalleen ottaen on syytä
treenata? Mitä harjoitteita tehdä? Mitä kirjoja lukea? Mitä kappaleita soittaa?
Onko harjoitteluun jotain erityisiä knoppivinkkejä? Miten harjoitella asteikkoja?
Miten nostaa tempoja – kenties metronomilla kerta kerralta suuremmaksi? Onko muita
keinoja? Pitääkö vain toistaa pätkää niinkin kauan kuin tuhat kertaa, kuten
Besard ehdottaa?
Kokeneen kitaristin
tai soitonopettajan näkemys tässä on tietysti suureksi avuksi. Yksin ei ole
pakko pärjätä. Tarkkoja vastauksia on mahdollista antaa! Kirjoitukseni toisessa
osassa pohdinkin näitä spesifimpiä kysymyksiä, ja ehkä joihinkin yllä
mainituista kysymyksistä löydetään vastauksia. Paremmin harjoittelemalla oppii
enemmän ja nopeammin, soittaa paremmin ja lopulta huomaa yleensäkin keskittyvänsä
fokusoituneemmin musiikkiin. Näin ainakin itse olen huomannut.
Treeni-iloa!
(Edit. 18.04.19 kirjoitusvirheiden korjauksia ja täsmennyksien lisäyksiä.)
(Edit. 18.04.19 kirjoitusvirheiden korjauksia ja täsmennyksien lisäyksiä.)



Kommentit
Lähetä kommentti