Vaivojen suloinen helpotus. Musiikin terapeuttisuudesta ja hyötyvaikutuksista ennen ja nyt
Hyvä musiikki on
hyväksi mielelle. Aiheesta ovat kirjoittaneet monet jo varhaisimmista ajoista
lähtien. Aleksandrian piispa Athanasioksen (n. 298–373) kuvaus oikeanlaisesta musisoinnista ja sen vaikutuksista platonisesti järjestyneen sielun irrationaalisten
osien liikkeiden (kr. páthos, pathē) korjaamiseen on yksi kiehtovimmista:
"Kun siis
psalmeja lauletaan, ei tule laulaa vain suloisen musiikin itsensä vuoksi.
Enemmänkin tulee heijastaa sisäistä sielun harmoniaa musiikin kautta.
Harmoniassa kulkeva resitaatio on itsessään merkki rauhallisesta ja oikein
järjestyneestä mielestä." Athanasios kuvaa musiikin heijastelevan
esittäjänsä syvimpiä mielentiloja ja päinvastaisesti hyvän musiikin myös
rauhoittavan levottoman mielen: "Vireessä olevat symbaalit, kitharat ja
kymmenkieliset psalttarit" ovat tietysti merkki musiikin ulkoisesta
puolesta, mutta "hän, joka musisoi oikein, virittää myös sielunsa, korjaa
sen väärät rytmit". Sielun virittämisen ja sen oikean rytmin tuloksena on "vapauden ja rauhan olotila, jossa ei ole pelkoa. Sielu, joka
on rauhoittunut oikeanlaisella musisoinnilla, unohtaa heikkoutensa ja uppoutuu
vain iloon [...]". Tavallinen "mielen ja kehon levottomuus ja katoaa,
aivan kuten yhdessä soivat huilutkin voivat soida konsonanssissa". Mieli
ei enää halaja "mitään pahaa". (Vapaasti
käännettynä Athanasioksen kirjeestä Marcellinukselle koskien psalmien
esittämistä.)
Vastaavia kuvauksia musiikin hyötyvaikutuksista on säilynyt menneestä paljon. Oma suosikkini on runoilija Horatiuksen (65–8 eKr.) kuvaus lyyrasta ja musiikin ihanasta suloisuudesta. Kielisoittimet ovat suorastaan jumalten soittimia, kuten runoilija kuvailee kilpikonnan kuoreen rakennettua lyyraa ja sen sointia: "Oi sinä Apollon kaunistus ja kunnioitettu kilpikonnan kuori ylhäisen Juppiterin juhla-aterioilla. Oi sinä vaivojen suloinen helpotus, olet tervetullut luokseni, kun sinua juhlallisesti kutsutaan." (Vapaasti käännettynä. Alkup.: "[...] O decus Phoebi et dapibus supremi grata testudo Iouis, o laborum dulce lenimen, mihi cumque salve rite vocanti."; ks. Hor. Carm. 1.32.)
Vastaavia kuvauksia musiikin hyötyvaikutuksista on säilynyt menneestä paljon. Oma suosikkini on runoilija Horatiuksen (65–8 eKr.) kuvaus lyyrasta ja musiikin ihanasta suloisuudesta. Kielisoittimet ovat suorastaan jumalten soittimia, kuten runoilija kuvailee kilpikonnan kuoreen rakennettua lyyraa ja sen sointia: "Oi sinä Apollon kaunistus ja kunnioitettu kilpikonnan kuori ylhäisen Juppiterin juhla-aterioilla. Oi sinä vaivojen suloinen helpotus, olet tervetullut luokseni, kun sinua juhlallisesti kutsutaan." (Vapaasti käännettynä. Alkup.: "[...] O decus Phoebi et dapibus supremi grata testudo Iouis, o laborum dulce lenimen, mihi cumque salve rite vocanti."; ks. Hor. Carm. 1.32.)
![]() |
| Hyvä musiikki lopulta kirkastaa myrtyneenkin mielen. Kuva: Walter de Milemete, De nobilitatibus, sapientiis, et prudentiis regum (vuodelta 1326). |
Kirjoittelivatko
Athanasios tai Horatius niitä näitä, ilman sen kummempaa todellisuuden taustaa sanomisissaan? On tietysti anakronistista asettaa menneen ajan ihmisille ajatuksia, joita heillä ei olisi voinut olla. Mutta mielenkiintoista on se, että kovin samanmoisia ajatuksia musiikin hyötyvaikutuksista esitetään nykyäänkin. Vaikka termit ja käsitteet sinänsä ovat erilaiset, jotain hyvin tuttua löytyy. Esimerkiksi sielun tilalla puhutaan aivoista, kun otetaan verrokiksi modernin neurotieteen käsityksiä koskien musiikkia. ”Musiikin kuuntelulla ja harrastamisella on [...] pysyviä vaikutuksia
aivojen kehitykseen.” Lukuisissa tutkimuksissa on todettu musiikille
altistumisen parantavan oppimiskykyä ja lisäävän välittäjäaineiden määrää,
parantavan kognitiivisia toimintoja monin tavoin. Musiikkia harrastavien aivojen
rakenteessa voidaankin mitata konkreettisia plastisia muutoksia verrattuna
ei-musiikkia harrastavien aivoihin. Ahkera soittoharjoittelu parantaa äänten erottelua
kuuloaivokuorella ja syvemmällä aivorungossa. Se tehostaa myös motorista
toimintaa ja laajentaa siihen liittyviä alueita aivokuorella. Harmaan
aineen tilavuus lisääntyy siellä, valkean aineen tilavuus täällä. Terveysvaikutus ulottuu myös vanhuusiän
musiikkiharrastukseen. (Särkämö et al. 2011, 15–16, lainaus s. 15; musiikin
neurovaikutuksista tiivistettynä ks. mt., Johdanto-luku; ks. myös Särkämö 2013.) Musiikki tuo
aktiviteettia, turvaa, iloa, piristystä ja aivoja monin tavoin aktivoivaa
sisältöä päivään. Positiivinen vaikutus ulottuu vauvasta (tai jopa sikiöstä)
vaariin, elämän kaikkiin vaiheisiin. Hetkellinen Mozart-vaikutus tuskin on sinänsä todellinen (siis, se että klassisen musiikin tilapäinen kuuntelu parantaisi lyhyeksi hetkeksi esimerkiksi avaruudellista hahmotuskykyä). Skarppiuttaa kyllä varmasti niitä, jotka Mozartista pitävät. Mutta pitkäjänteinen ja ahkera musiikin harrastaminen, sielun väärien rytmien korjaaminen ja sielunosien oikean järjestyksen palauttaminen – olkoonkin se laulamista, soittamista, kuuntelua tai tanssimista –, se vaikuttaa. Ylipäätään, "[m]usiikilla ja sen parissa toimimisella on valtavasti ulottuvuuksia, joita voidaan pitää terapeuttisina riippumatta siitä, millaisessa kontekstissa toimitaan" (Lilja-Viherlampi 2012).
Hyvä musiikki, parempi
mieli.
*****
Liittyvää kirjallisuutta:
Lilja-Viherlampi, Liisa-Maria, "Taidetoimintaa vai terapiaa? Sairaala- ja hoivamusiikkityön lähtökohtia ja kehitystyötä." UAS Journal, 1/2012.
Särkämö, Teppo; Laitinen, Sari; Numminen, Ava; Tervaniemi, Mari; Kurki, Marja; Rantanen,
Lilja-Viherlampi, Liisa-Maria, "Taidetoimintaa vai terapiaa? Sairaala- ja hoivamusiikkityön lähtökohtia ja kehitystyötä." UAS Journal, 1/2012.
Särkämö, Teppo; Laitinen, Sari; Numminen, Ava; Tervaniemi, Mari; Kurki, Marja; Rantanen,
Pekka, Muistaakseni
laulan. Musiikin käyttö muistisairaiden mielialan, elämänlaadun ja
kognitiivisen
toimintakyvyn tukemisessa. Miina
Sillanpään Säätiön julkaisusarja A:10. Miina
Sillanpään Säätiö:
Helsinki, 2011.
Särkämö, Teppo, "Musiikki tuntuu aivoissa." Teoksessa Liisa-Maria Lilja-Viherlampi (toim.): Care music. Sairaala- ja hoivamusiikkityö ammattina. Turun ammattikorkeakoulu: Turku, 2013. Turun ammattikorkeakoulun raportteja 158, 24–44.
Taylor, Richard,
Alzheimerin kanssa. Minun tarinani. Edita: Helsinki, 2008. Alkuteos Alzheimer’s from the inside out (2007).

Kommentit
Lähetä kommentti