Rakkaudesta, historiasta, musiikista ja Thomas Whythornen urasta soitonopettajana
Omassa työssäni musiikin ja musiikinhistorian parissa
olen törmännyt asiaan soittoniekkojen monenmoisten edesottamusten ja niistä
kirjoitettujen kertomusten kautta. Ns. rock'n'roll-elämäntyyliin liittyvät
tarinat ovat varmasti tuttuja monille. Tähän diskurssiin liittyvät kiinteästi
enemmän tai vähemmän liioitellut kertomukset vastakkaisen sukupuolen
liehakoinnista. Kitaristin siinä-ja-siinä bändissä kerrotaan kellistäneen
niin-ja-niin monta naista. Tai laulajan. Tai entäpä se-ja-se basisti, jonka
rakkaustoimista ei julkea tarkemmin edes mainita? Kunnon rockmusiikki kuuleman
mukaan herättääkin kuulijassa sellaisia tunnetiloja, että on suorastaan pakko
aloittaa tai lopettaa elämää. Ainakin tematiikkaan liittyvät puheet ovat usein
kuin räyhkeän röyhkeällä kukkopojalla konsanaan. Mutta yhteys rakkauden ja
musisoinnin välillä ei todellakaan ole vain 1900-luvun rokkareiden keksintö.
Osasivat ne 1600-luvun luutistitkin, ja tältä osin varsin
ylevä tyylinäyte:
"Avioliiton hyödyistä: monenko poikamiehen tai
naimattoman neidon on nähty etenevän avioliittoon asti, kun toisessa ei ole
katsottu ulkonäköä tai rikkautta, vaan sen sijaan luutun kaunis melodia on
ollut se, joka on vetänyt luokseen. Jotkut uskovat, että heillä, jotka pystyvät
yhdistämään itsensä avioliitolla tämän harvinaislaatuisen lahjan [l.
luutunsoittamisen taidon] omaavaan henkilöön, on maanpäällinen enkeli
omanaan." (Vapaasti kääntäen, Burwell
Lute Tutor, 1660–1672.)
Tai esimerkiksi eräät 1300-luvun munkit, joita kuvaillaan
hieman karkeammin:
"He [munkit] mokomat syyllistyvät [pyhien päivien
vapaahetkinään] turhanpäiväiseen lauleskeluun ja hoilaamiseen (veyn songis
and knackynge), harpunsoittoon, kitarointiin (gyternynge) ja
tanssimiseen sekä muihin turhiin leikkeihin vain saadakseen nuorten neitosten
likaista rakkautta (stynkyng loue)." (Vapaasti kääntäen, saarna
lollardeilta, n. 1380–1390.)
Musiikki oli myös keino voittaa ujous ja lähestyä
mielitiettyä kosinta mielessä. Englantilainen soitonopettaja ja säveltäjä Thomas Whythorne kirjoittaa omasta nuoruudestaan
1500-luvulla:
"Minä toivoin pääseväni naimisiin, tähän pyhään
säätyyn. [...] Tässä vaiheessa olin tehnyt pari tai kolmekin pientä laulua
rakkaudesta [...] Niinpä minä lauloin usein sävelmiäni hänelle luutun
tai virginaalin säestyksellä (I wold sing þem ten tẏms unto her on þe virᵹinals
or liut). Ja tällä tavoin pääsin häntä ensimmäistä kertaa kosimaan: kun
näin, että hän piti laulujeni kuuntelemisesta (how shee lẏked to heer þem),
siirryin puhumaan tästä aiheesta huomatessani ajan ja paikan olevan sopivat
[...]." (Vapaasti kääntäen, The Autobiography of Thomas Whythorne.)
Vastaavia kuvauksia on sieltä ja täältä, antiikista
lähtien, ja on muistettava, että menneisyyden lähteitä on syytä lukea tietty
kriittisyys mukana pitäen. Mielenkiintoista on kuitenkin se, että musiikki on
aina yhdistetty rakkauteen. Itse preferoin kyllä yllä kuvattua Burwellin oppaan
tai luutun avulla kosimisen ylvästä tyyliä! Whythornen mielitietyn vanhemmat
tosin eivät tainneet olla kovin suostuvaisia kosintaan. Mielitietyn isä kun oli lakimies ja Whythorne, no,
muusikko. Ei siinä mitään, sillä musiikkihan kuului vapaisiin taiteisiin matematiikan,
geometrian ja tähtitieteen rinnalla eikä Whythorne mikä tahansa rämpyttelijä
ollut kaiken teoreettisen osaamisensa vuoksi. Tämän hän myös omaelämäkerrassaan
monesti nostaa esille. Ylipäätään Whythorne oli hyvästä perheestä, mutta
ei niin hyvästä, että olisi voinut vain heittäytyä oloneuvokseksi. Oli siis
tehtävä työtä, Whythornen tapauksessa soitonopetusta rikkaiden aatelisten
kotitalouksissa. Raha se on, joka puhuu, ja sen suhteen ei luutunsoitonopettajuus
silloin tai nyt liene niitä parhaimpia vaihtoehtoja. Tietynlainen klassinen
satujen ja tarinoiden asetelma, jossa kiellettyjä huulia ei saisi suudella
mutta jossa moinen kuitenkin tapahtuu. Lopulta kaikki kuolevat tai sitten, jos
kontekstina on Hollywood, elävät onnellisina lopun ikäänsä.
Tosielämässä kuljetaan keskitietä, kuten lakimiehen tyttären kosinnassa. Ei
rakkautta mutta ei kuolemaakaan. Elämä jatkuu ja sydänsurut surraan siinä
samalla. Onnellista loppua ei rakkaudessa – silloin menneessäkään – ole
aina olemassa. Sellainenkin lienee ajatonta.
![]() |
| Thomas Whythornen päiväkirjan molemmat versiot, sekä 1500-luvun englannin (phonetic spelling) että modernisoitu laitos. |
Lakimiehen tytär ei suinkaan ollut Whythornen ainoa rakkaus. Whythorne pääsi soitonopettajana varsin lähelle oppilaitaan, monessakin mielessä. Hän opetti usean aatelisperheen lapsia, ja sitä kautta pääsi näkemään monenlaista elämää. Hän kuvaa omaelämäkerrassaan, miten niin talouden palvelustyttö kuin aatelisrouvakin alkaa elätellä toiveita jostain syvemmästäkin kuin bassoäänen pohjassapitämisestä seuraavan tahdin alkuun saakka. Löysipä Whythorne kerran kitarankieliensä (between þe strings of A Gittern) välistä rakkausviestin: "Sanat, joita laulat, saavat sydämeni pamppailemaan. Ne ovat saaneet minut valtaansa eikä minulla ole vastalääkettä. Toivon, että tietäisit mitä tunnen ja että et torjuisi minua. Tämä viesti on Thomas Whythornelle." (Vapaasti idea kääntäen alkuperäisestä: [W]urdz þat yee hạu rehersed, hath my hart oppressed, and kawzeth mee to dy, without remedy. But I wish yow did know my mẏnd, if yow wold not bee to mee unkẏnd. My mẏnd is, Đat W. shall hạu þis.)
Avioliittotoiveita
elätellyt talouden palvelustyttö paljastui lopulta viestisyypääksi. Aatelisperheen lasten kotiopettajana
toiminut Whythorne ei tainnut innostua ajatuksesta, eikä liioin isäntäväki. Piika
saikin lähteä, kun sana lemmenvirittelyistä tai niiden yrityksistä levisi
laajemmin kotiväen tietoon. Mutta missä vika, kun lempi ei leimahda? Eikö palvelustytön
luonne miellyttänyt tai eivätkö kemiat muuten kohdanneet? Whythornen omaelämäkerta
on siitä haastavaa luettavaa, että kirjoittaja pohdiskelee syntyjä syviä ja
muiden aivoituksia aivan kuin modernin ajan ihminen. Tällaista lukiessa
helposti unohtaa, että kirjoittaja kirjoittaa 1500-luvun ihmisen kontekstissa.
Siis aikana, jolloin ei ollut oman aikamme käsitystä romanttisesta rakkaudesta
ja ymmärrystä luokkarajojen historiallisuudesta. Whythorne näkee tärkeänä kerta
toisensa jälkeen pohtia mahdollisuuksia puolison ja puolison mahdollisten
lasten elatukseen ja elintason kohottamiseen. Kertoopa hän jopa puntaroineensa
erään aatelisrouvan kanssa rakkauden motiiveja: joku katsoo enemmän rakkauden
kohteen rahaa ja omaisuuksia, toiselle riittää pelkkä tulevan puolison päällä oleva
paita. Ihanteellisen rehellistä ja analyyttistä pohdintaa, jossa Whythornen oma
puoli kuitenkin paljastuu kyllä varsin nopeaan hänen pohtiessaan vuosimääräistä
puntien tarvetta avioliittoon mahdollisesti johdatettavan lesken elintason ylläpitämisessä.
Jos taas muistaa ajan kontekstin, ymmärtää sekä taloudellisen varovaisuuden että hierarkioiden rajat enemmän kuin hyvin. Ei
hyvästä perheestä tullut luutun- ja kitaransoitonopettaja voi naida piikaa.
Raha ja arvoasemat
maailmaa pyörittävät, se on selvä. Toinen on uskonto. Harlekiinikirjoista tuttu
kuuma romanssikin – jos oman aikamme termejä voidaan käyttää – oli tarjolla. Edellä
mainittu yksinäinen aatelisrouva intoutui niin
paljon Whythornen läsnäolosta kotitaloudessaan ja kartanossaan, että siirrätti tämän makuuhuoneen sopivan lähelle omaa
makuusoppeaan. Illan hämärtyessä rouvan olikin hyvä käydä vierailuilla soitonopettajansa makuuhuoneessa milloin minkäkin syyn varjolla. Whythorne kirjoittaa pelokkaana pohtineensa, millaisia palveluksia rouva häneltä soitonopetuksen lisäksi odottikaan. Tässä
kohdin Whythorne käyttää teologis-moraalista argumenttia kieltäytyessään rakkauden
hedelmästä tai edes sen ajattelemisesta. Liha kapinoi henkeä vastaan, mutta
Whythorne pysyy lujana: Đow shalt not kommit adultrey. Đow shalt not kovet þi neyburz wẏf. Hän jatkaa muistelemista raamatullisista
kertomuksista, miten Jumala onkaan rankaissut käskyjensä rikkojia. Pois se hänestä
– aviovuodetta ei Whythorne tahraisi. Rouva oli Whythornelle hyvä ystävä, hänen oppilaansa äiti, mutta ei enempää.
Whythorne kirjoittaakin muuan palvelijasta, jonka hän tiesi kyseisen rouvan
suosioon moraalisesti epäpuhtoisella tavalla taannoin päässeen. Potkuthan siitä
lopulta tälle palvelijalle tuli.
Oli miten oli,
Whythorne maalaa itsestään varsin pohdiskelevan, älyllisen ja moraalisesti
rehellisen kuvan. Hän ei kuitenkaan yritä olla pyhimys, vaan suoranaisesti kirjoittaa Venuksen
ja Cupidon leikittelevän hänen ajatuksillaan, toisinaan jopa ahdistukseen
saakka. Ajalle tyypillinen melankolia ei sentään häneen tartu. Freudilaisen sublimaatioteorian mukaisesti ajatukset purkautuvat paperille
Whythornen kirjoittaessa teemaan sopivia värssyjä kerta toisensa jälkeen. Kun
ei saa rakkautta, on luotava kulttuuria! Toisaalta asetelma voidaan kääntää
toisinkin päin. Whythorne luo kulttuuria saadakseen rakkautta, aivan kuten tapahtuu
nykymaailman rock’n’roll-kertomuksissakin. Esimerkiksi mielitietylle laulettu rakkauslaulu johtaa
lopulta kosintaan, tosin huonoin tuloksin. 1900-luvun lopun ja sen jälkeisessä vapaan
rakkauden maailmassa ei kosintoja saati vanhempien suostumuksia tarvita. Mutta 1500-luvulla
elävä Whythorne muistaa moraalittomia ja jumalattomia
ihmisiä kohtaavat raamatulliset rangaistukset. Tai ainakin hän muistuttaa lukijaa niistä. Moraalittomuuksiin (tai
asioihin, joita Whythornen aikalaiset kokivat moraalittomina) ei saisi ryhtyä.
Edelleen on muistettava kirjoittajan konteksti. Lisäksi on ymmärrettävä se,
että kirjoittajalla on täysi oikeus omiin muistoihinsa ja niistä kertomiseen. Itse
uskon, että monia Whythornen omien aikalaisten silmissä ei-ehkä-niin-kunniallisia
”keissejä” on jäänyt kirjaamatta. Siihen kirjoittajalla on täysi oikeus, kuten
mainitsin. Lähteitä onkin syytä lukea tietty kriittisyys mukana pitäen. Ehkä tekstistä voidaan löytää tietynlainen rönsyinen ideaali?
Omaelämäkerta ei
siihen asti yllä, mutta avioliittoon asti Whythorne kuitenkin lopulta pääsee. Kirkonkirjoista
tiedämme Whythornen naineen myöhemmällä iällä Elizabeth-nimisen naisen. Lapsia
ei liitosta tullut, sillä testamentissaan Whythorne antaa kaiken Elizabethille: I haue none other to geeue it unto. Tämä ei ehkä musiikin näkökulmasta
sinänsä ole kiinnostavaa. Kiinnostavaa nimenomaan on taitavan soittajan ja
musiikinopettajan (Whythorne soitti mm. luuttua, renessanssikitaraa ja virginaalia)
pääsy niin ala- kuin yläluokkaisten makuukammareihin, salonkeihin ja kaikenkarvaisiin
soittohuoneisiin. Osaava soittaja ja muutenkin sivistynyt herrasmies herätti
kiinnostusta moneen suuntaan rakkauden tai ainakin siitä unelmoimisen saralla ja
tästä Whythorne kirjoittaa omaelämäkerrassaan passim. Kenties ura
perustui, lollardeja liioitellusti lainaten, turhanpäiväiseen lauleskeluun ja
hoilailuun (veyn songis and knackynge). Tai kenties vähän vakavampiin sävelmiin. Mutta selvästi kieltenrämpyttely ja sen
päälle lauleskelu ihmisiä suuresti kiinnosti – aivan kuten nykyäänkin. Mitä Whythorneen
tulee, hänen kirjaamiensa kokemusten kautta avautuu ainutlaatuinen ikkuna renessanssiajan
ihmisten ajatteluun. Rakkaus ja siihen liittyvä musisointi (tai toisinpäin) ei
todellakaan ole oman aikamme ainutlaatuisuus.

Kommentit
Lähetä kommentti